Ieder mens ontwikkelt zich op een eigen tempo en manier. Volgens de visie van de ontwikkelingspsychologie doorlopen mensen verschillende achtereenvolgende stappen. Daarbij is iedere stap c.q. ontwikkelfase nodig om goed genoeg de volgende stap/fase te maken. Anders is er een kans op ontregeling, ontwikkelingsstagnatie met eventueel een stilstand in de ontwikkeling. Gelukkig kunnen de meeste kinderen prima hun leven vormen.

Hoe dit gaat bij kinderen met autisme of een andere neurobiologische ontwikkeling  komt later op een eigen pagina te staan. 

 

Ontwikkelfase

In iedere ontwikkelfase leert iemand nieuwe dingen en laat je ook ander gedrag zien. Gedrag dat volgens de ontwikkelingspsychologie heel normaal is voor die leeftijd, maar abnormaal kan worden beschouwd op een andere leeftijd.  Mede daarom is het omgaan met leeftijdsgenoten zo belangrijk volgens deze theorie. 

De leeftijdsfases én ontwikkelingsstappen vanuit die kalenderleeftijd is overzichtelijk gemaakt via de link onderaan deze pagina. 

0-2 jaar; ontwikkeling van je baby/dreumes 

2-4 jaar; ontwikkeling van je peuter

4-6 jaar; ontwikkeling van je kleuter 

6-10 jaar; ontwikkeling van je kind 

10-16 jaar; ontwikkeling in de puberteit 

16-23 jaar; de ontwikkeling tot jongvolwassene  

Voor professionals is het nodig kennis te hebben van de normale én andere ontwikkeling van het kind, maar ook begrip te hebben voor de uitdagingen in het ouderschap. Het Nederlands Jeugd Instituut heeft daar ook informatie over. 

bron en link: Ontwikkeling | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)

 

Ontwikkelingspsychologie van volwassenen

De ontwikkeling van de volwassene in allerlei levensfases komt op een aparte pagina te staan. Vaak geeft dat veel inzicht in onbegrepen moeilijkheden in het leven én de stagnaties die kunnen optreden.